What's in a game?

What’s in a game? Moest Shakespeare anno 2013 vader zijn van enkele tieners, dan zou hij zich dit ongetwijfeld afvragen. Hoe komt het dat jongeren zo gekluisterd zijn aan hun virtuele werelden… en sterker nog: hoe moet je daar als ouder mee omgaan?

Over de effecten van videospellen op jongeren is al veel geschreven. Net zoals boeken, tv en films hebben games zich als dagelijks entertainment in onze woonkamer genesteld. Toch blijft de digitale wereld voor vele ouders vaak onverkend terrein. Is gaming louter een onschuldig tijdverdrijf of werkt het als opium voor het jonge brein?

Om meer zicht te krijgen op het fenomeen gamen nam Drugpunt SMAK in het schooljaar 2012-2013 een enquête af van alle middelbare scholieren uit Maldegem. U kan het rapport van deze enquête hier downloaden.

Na analyse van de resultaten uit de bevraging in het secundair onderwijs, hebben we in het schooljaar 2013-2014 beslist om een enquête af te nemen van alle leerlingen van het 4de, 5de en 6de leerjaar uit Aalter, Knesselare en Maldegem. U kan het volledige rapport en een samenvatting van de voornaamste resultaten van deze enquête hier downloaden.

In het schooljaar 2014-2015 werd eveneens een enquête afgenomen van de leerlingen van De Beuk en het Emmaüsinstituut in Aalter. U kan de resultaten van deze bevraging hier bekijken.

Drugpunt SMAK, preventiedienst biedt ook infoavonden over gamen aan. Tijdens deze infoavonden geven we een korte voorstelling van de resultaten uit de enquête en een aantal tips en tricks over omgaan met het fenomeen gamen. Deze infoavond is gratis en kan aangevraagd worden door de scholen, verenigingen en instellingen uit Aalter en Knesselare.